Indische
Harderwijkers

▲▲▲▲

OGB Design
Welkom Laatste Nieuws KUMPULAN Foto en Film Muziek Familie Albums Onze Veteranen Toen en Nu ... Historie Indische Cultuur Boeken Sociale Media Links Pasar Malam 2023
Onze Nieuwsbrief

De reis van Jeffrey Moes naar Indonesië

3 september 2013 - Aftellen is begonnen!

Nog 1 nachtje en dan is het zover, dan vertrek ik eindelijk naar Indonesië! Daar zal ik samen met Jan de komende 4 weken vertoeven tussen de vriendelijke Indonesiërs, genieten van het heerlijke eten en natuurlijk de mooie dingen van dit land bekijken. Donderdag kom ik aan in Jakarta, vanuit daar vertrekken we met een taxi naar het hotel. Daar zullen we de eerste paar dagen acclimatiseren en de omgeving gaan verkennen. Vanuit daar zullen we Indonesië per trein, bus, vliegtuig, jeep en zelfs ter paard gaan ontdekken. Via dit reisverslag zal ik proberen jullie een beetje op de hoogte te houden van mijn avonturen in Indonesië!

4 september 2013 - Op naar Schiphol

Van het thuis front afscheid genomen, bedankt voor alle tel, berichtjes en app's. Jullie gaan zeker van ons horen. Onze vlucht naar Jakarta is KL 0809 vertrek 20.55 uur wij komen ongeveer 13.30 uur Nederlandse tijd komen we aan.

5 september 2013 - Jakarta Pusat, Indonesië

Aankomst Jakarta. Geweldige ervaring. Nadat we een korte stop, met toch een uur vertraging in Kuala Lumpur vertrokken, was het opstijgen voor mij een bijzondere ervaring. Zo was het nog erg licht het is anderhalf uur vliegen vanaf Kuala Lumpur naar Jakarta, door dat we dicht bij de evenaar zitten was het binnen uur pikkedonker, dat was heel bijzonder. Dus probeerde ik me nacht stand op mijn camera. Jan had al snel een taxi geregeld, die Indo’s dachten ook, lo deze suiker oom, daar valt wat ik te verdienen, met wat afdingen was het snel geregeld. Jalan kris kras door Jakarta, wat een verkeer. Vroeg aan Jan wat zijn de regels, Jan zegt gewoon niet. Zo rieboet (rumoerig) dat verkeer. Na een half uur in de taxi met een hoop getoeter onder weg, kwamen we aan Bij het hotel, zo mooi en groot. Ga makan.

Daar ben ik weer In de avond bij de balie zat ik te zingen “ill be there” dat hadden mensen gehoord, de zangeres die in het hotel zong vroeg of ik met haar een duet wou zingen, ik zei morgen.

Ik was zo zat van de reis. Verder hebben wij een goeie nacht rust gehad in het wonder mooi Mercure Hotel In Jakarta.

7 september 2013 - Jakarta Pusat, Indonesië

Bezichtiging Haven en kampong van Jakarta. We zijn op tijd weg gegaan uit het hotel, nadat we heerlijk hadden geslapen en goed ontbijt hadden gehad, lekker bami goreng. Richting de haven waar we door de file een half uur langer onderweg waren. Daar aangekomen werden we gelijk aangesproken door een gids. Jan ging stevig onderhandelen en dat kon hij goed. We kregen een rondleiding door de haven wat even leuk was maar daar waren we gouw uit gekeken, daarna gingen we met een bootje door de haven heen dat was zeker geen jacht. Het water in de haven was zo smerig en stonk behoorlijk. Zagen we een duiker die zonder zuurstof flessen de boot gingen repareren. Daarna gingen we aan wal, de kampong in. Wat we daar zagen maakte op ons erg veel indruk, en bij mij ook veel emoties los. Zoveel armoe, maar toch allemaal vriendelijke mensen en hadden echt het gevoel dat ze het niet om het geld deden.

Je kon ook echt zien dat ze best wel tevreden waren, kinderen die je begroeten zonder te bedelen, dat deed mij wel wat waar de mensen in wonen en ook hun waren proberen te verkopen. Echt Kassian (zielig). Ze waren vriendelijk, vrolijk en tevreden. Bijna aan het eind van de kampong waren jongens onder een brug aan het poolen met gezellige muziek was zo mooi om te zien, dat ze met weinig middelen zoveel lol hadden.

Bij een plein namen we afscheid van onze gids echt Anak ketjiel (klein) mannetje, hij was zo blij met de tip die hij van ons kreeg. We gingen wat eten en drinken in Café Batavia, waar Jan goeie herinneringen had met zijn gezin. Toen we weer buiten kwamen zijn we het plein over geweest waar van alles te beleven was.

We begonnen best wel moe te worden. Dus gingen we opzoek naar een taxi, die we heel snel hadden. Toch wel moe in het hotel gekomen zijn we wat gaan op frissen. Om op tijd in de Yajaya pub aan de Jalan Thamrin Straat. Daar aangekomen, was erg stil binnen, daar lekker Saté gemakan, zo heerlijk 6 stokjes lams saté 44000 roepia dat is € 3, -. Er zouden 2 bands spelen, ik had zelf zoiets ben erg benieuwt. Het duurde nog zeker twee uur voor ze gingen spelen. Begin vond ik een beetje softy, ze speelden wel goed. De 2e band kwam, geweldig zoals zij omwisselde was zo relax en snel binnen een kwartier speelde de volgend band, dat ging de hele nacht door. Het dak ging eraf uptime nummers geweldig bij de bands, heb erg veel met mijn iPhone gefilmd. Aan alles komt een end ook aan deze avond, Ik heb echt mega genoten en wou er zeker nog wel een keer heen.

8 september 2013 - Jakarta Pusat, Indonesië - Rustdag

Weer een rustdag, we zijn tot in de middag op ons kamer gezeten en met Jan over mijn bevindingen tot nu toe gesproken. We zijn laat in de middag naar buitengegaan Jan echt Bole probeert een taxi voor het hotel aan te houden, snel had hij er een te pakken. Gaf het adres en de chauffeur begon te lachen, ik snapte niet echt waarom. Die lachte. hij begon te rijden ging naast ons hotel de hoek om en zij we zijn er. Nou Jan en ik lagen in en deuk echt net ome de hoek ook de chauffeur snapte er niks van dat we voor 1500 meter een taxi namen. Wij moesten 1000 Roepia afrekenen dat is 7 eurocent. Daarna zijn we naar een schopping hall gegaan, om daar aangekomen was bijna alles dicht. We gingen Even bij het hotel kijken waar me nichtjes zouden slapen. daar kwam ik op het idee om wat achter te laten als welkom namens Jan en mij. ik een brief geschreven in de nieuwe stijl Steno Indonesia, lijkt net dat er veel schrijf fouten in zit, maar dat is om sneller te tikken, kijk maar aan het eind van de vakantie dan heb ik het zeker onder de knie. Daarna naar Pasar Baru (nieuwe markt dat was zo groot en gezellig veel makan (eten) van snacks, hier voelde ik me echt wel thuis. na ander half uur wandelen hadden we het wel gezien. Daarna wouden we naar het hotel toe gaan lopen waren we verdwaalt, en toen toch maar een taxi genomen. Na even uitgerust te hebben zijn we weer gaan wandelen een paar straten verder gingen we Durian eten die vrucht stinkt erg aan de buitenkant maar is van binnen oh zo lekker. wordt vervolgt, we gaan weer lentjer Na dat we Durian hadden gegeten zijn we nog even mie wezen eten in een klein tentje, tijdens het eten werd er van alles aan geboden om te kopen, wij hadden er geen belang bij weer kwamen 3 vriendelijk jongens met gitaren die voor ons gingen spelen klonk best wel goed en was gezellig na wat roepia’s te hebben gegeven gingen ze weer. We waren alleen beetje bossun (zat) van het slenteren en zijn weer naar ons Hotel gegaan. Oh Ja de mie was weer heerlijk maar weer geen Tjendol.

11 september 2013 - Bogor, Indonesië

Afscheid van het erg drukke maar mooie Jakarta. Vandaag zijn we vroeg opgestaan en nog voor de laatste keer ontbeten, dit keer aten we niet zoveel, onze laatste hand bagage ingepakt om te vertrekken, terwijl Jan de laatste dingen afhandelde ging ik naar buiten om nog een kretek te roken, buiten stonden twee medewerkers, waar ik in drie talen probeerde uit te leggen dat mijn pa uit Surabaya en mijn moeder uit Yogjakarta komt. Ze vonden het geweldig. Na afscheid van hun genomen te hebben zijn we naar Bogor gegaan. Onderweg naar Bogor zijn we gelijk naar een openlucht museum gegaan Taman Mini Indonesia. Zo immens groot opgezet Jan had geregeld dat we met de auto daar door heen konden, onze chauffeur had dus een extraatje die mocht rijden. Na alles van uit de auto te hebben bezichtigd zijn we in een kabel baan gegaan om alles van boven te bezichtigen. we hebben vele foto's gemaakt en gefilmd. Daarna besloten wij om te voet de plaatsen te bezichtigen die we graag wilden zien dat waren de plaatsen: Yogjakarta, Maluku, Midden Java, Banka en Belitung. 2 pendopo's (Muziektheaters met gong bekeken) is echt prachtig.

Na dat we toch een beetje tjapeh (moe) waren zijn we wat gaan makan Kentucy fried chicken. Maar wel nasi en pasta gegeten. Daarna zijn we naar de panorama bioscoop gegaan daar was een film op 3D over Indonesië, zo mooi zelfs het doek dat mega groot was draaide langzaam met de film mee begon met verschillende dansen en sporten die wij in Nederland niet kennen natuurlijk ook de natuur zo mooi in de bergen kraters alles in 3D. Stiekem heb ik een stuk met mijn iPhone gefilmd, kreeg net van Jan te horen dat die film goed gelukt was. Onze chauffeur kwam ons gelukkig daar ophalen, ik begon nu echt moe te worden. Daarna zijn we richting ons hotel gegaan om nog even te kijken bij het huis waar Jan en Annemarie en de kids gewoond hebben en ik wou dat graag zien.

Toean Jan woonde daar echt pertjaja geweldig. Daarna zijn we naar hotel gereden van de buitenkant was het wat minder als de eerste maar binnen echt gezellig Indisch ingericht. Na onze kamer opgezocht te hebben waren we zeker tevreden. Daarna zijn we bij een Warong wezen eten (open lucht restaurant), 2 mie goreng compleet met kip, 2 thee Manis (met suiker) en Kroepoek udang. Kosten 48000 roepia’s 2000 roepies fooi 3,50 euro betaalt ongelofelijk goedkoop. Ik vond dit na het restaurant Oasis het lekkerste eten wat ik tot nu toe hier gegeten heb Heerlijk, aan te bevelen. Terug naar het hotel even in de lobby bij gekletst. toen naar boven en alle bij aan het tikken gegaan om iedereen te laten mee genieten van onze bevindingen en zo tidur.

12 september 2013 - Bogor, Indonesië - 2e dag Bogor in Hotel Semeru

Vanochtend Voor het eerst ontbeten in ons hotel was erg eenvoudig maar wel lekker. Daarna naar de botanische tuin KEBUN RAYE. Deze tuin heeft een grond oppervlakte van 87 hectare er waren 35000 verschillende bomen. Daar aangekomen stond onze gids ons daar al op te wachten, die Toean Jan al een dag te voren geregeld had. De jongeman was echt pertja hij, erg gezellig heeft Nederlands geleerd. We mochten gelukkig ook met de auto het park op, het zag er erg indrukwekkend uit dit alles is door een goed gezetelde persoon laten bouwen. Jammer was het dat vele planten al uit gebloeid waren. daar zijn we nog naar een heel oud kerkhof geweest waar ook Nederlanders begraven lagen. Alleen hier werd het niet echt onderhouden. Dit vanwege wat er vroeger heeft af gespeeld. Hier heb ik nog op een Grote liaan gezeten en met het Gele balletje van Liam en Jaden in mijn hand een foto te maken dit balletje had ik van Liam gekregen op de dag dat ik weg ging. Dit balletje zal men regelmatig terug zien op de foto's. Na afscheid genomen te hebben van onze gids zijn we naar een Gong fabriek gegaan, ik had zelf als beeld van deze fabriek redelijk groot, maar dat was het dus niet. Was erg klein er werkten tien man. Buiten was het 32 graden ongeveer en binnen boven de 40 tot 45 graden.

Een man deed een bronzen plaat met een diameter van ongeveer 40 cm in heet vuur zodra het gloeide zetten hij het op een laag stenen tafel, en gingen er 4 mannen opslaan met een hamer van 8 kilo, Best wel zwaar werk, maar echt vakman werk. daarna had Toean Blanda Gilla Jan een voorstel om naar een Chinese tepel te gaan. Dit was niet geplant ik was blij dat we het gedaan hebben. Jan heeft daar 3 wierook stokjes aan gestoken voor zijn 3 kleinkinderen en ik voor me pa en ma en Boy die van boven mee kijken een ook voor Jaden en Liam die door dat gele balletje overal met mij meegaan. Ik dat balletje Altijd bij me heb. Het balletje was ik al een keer bijna vergeten toen de gids een foto van mij nam Bij een hele grote boom. Daarna zijn we weer naar het hotel gegaan om even te tidur. nog even wat gemakan en dan dit verslag tikken en nu echt tjapit (moe). Morgen naar Bandung 7 uur op.

13 september 2013 - Bandung, Indonesië - Vertrek van Bogor naar Bandung

We zijn om 8 uur vertrokken naar Bandung chauffeur had in de auto geslapen. Om zo geld te besparen, dat was zijn eerste winst onder weg heb ik van uit de auto wat proberen te filmen wel jalan kriskras rieboet in de auto. wat een mooie omgeving, we kwamen voor dat we de PUNTJAK PAS op gingen een thee plantage tegen (ik drink alleen maar thee) die ook op de planning stond na de plantage bezichtigt te hebben zijn we ook nog even in de fabriek geweest, die helaas stil stond vanwege onderhoud. van toean Jan en kretek of zoals we ons samen noemde duo Panoti twee kleuren in een poti bruin en wit waar lekker spek op zit, leuk ja luitjes. ja ik rook weer kretek. hier smaakt ie nog lekkerder. Dit Hotel Raden we iedereen aan als je in Bandung overnacht. Klein, mooie koloniale meubels en Top bediening, Het is echt een sfeervol ingericht hotel en ook de kamers zijn top.

13 september 2013 - Aankomst Bandung Hotel Bumi Ashi

Daar aangekomen, dit was bekent terrein voor toean Jan en zijn gezin. We kwamen binnen en vond het al gelijk geweldig zoals we ontvangen werden, en ook zo als Toean Jan de mensen aansprak, zo mooi om te zien. Zo vloeiend Maleis hij sprak. Na eerst het hotel bezichtigd te hebben, het leek net een Indonesisch museum. Zo mooie tuinen en ook de meubels spraken me echt aan, hier hebben we 2 overnachtingen gehad. nadat we alles verkent hadden zijn we wat gaan makan en ook hier was de gado gado en de saté pertjaja geweldig na nog thee gedronken te hebben zijn we naar onze kamer gegaan om te gaan tidur, na een reis van 5 uur. Volgende ochtend vroeg opgestaan wat gegeten en toen met onze koblok chauffeur, die regelmatig de weg niet wist, zijn we naar de tangu thang prayu.

Daar waar mijn moeder bijna ingevallen was als jong meisje. Daarom is deze plek voor onze familie en bijzonder plek om naar toe te gaan. een neef en twee nichten zijn mij voor gegaan. Daar aangekomen keek ik mij ogen uit, eindelijk ben ik op de plek waar ik 30 jaar naar heb uit gekeken. Jan ging even kijken waar we de krater in konden, Toean Jan kreeg te horen dat je alleen met een gids naar beneden mochten, wij tref den het met de gids, hij sprak ook aardig goed Nederlands. Hij gaf ons goeie info over alle planten bomen die wij tijdens de tocht door de Rimboe in de krater bracht dicht bij een bron, ik vond het een behoorlijke afdaling. de treden die we soms namen waren hoog en soms glad. beneden aangekomen zijn we eerst wat foto’s gaan schieten en natuurlijk ook met het gele balletje van Jayden en Liam. ik was echt blij dat toean Jan me naar deze plek heeft gebracht. naar eerst het water bij een klein beekje gevoel te hebben, wat erg warm aan voelde. Liepen we naar de bron waar gloeiend heet water uit spoot. Daar zaten ze zelfs eieren te koken, onze gids vertelde dat het water 90 graden was en ongeveer 5 minuten duurde voor het ei gaar was. Na nog wat gefilmd te hebben liepen we een stukje terug, ik zag dat er wat water tussen bet lava steen stroomde, toch even voelen, mijn vinger bijna gosong. Met een droom die nu eindelijk werkelijkheid is geworden mede door toean Jan, gingen wij duo panoti met de klim terug. De klim was pittig. onze gids boot zijn arm aan om mij omhoog te helpen. dat lukt aardig. boven aangekomen. was behoorlijk moe maar wel voldaan, onze chauffeur stond al op ons te wachten, we zijn in de auto gestapt en naar ons hotel gegaan om daar verder de avond te blijven, na gedoucht en om verkleed te hebben hadden we besloten om in het hotel te eten. daarna zoals we elke dag deden even evalueren. na nog thee gedronken te hebben zijn we gaan tidur.

De volgende dag een rust dag

Toean Jan zou een oude kennis. waar hij vroeger mee in Yogjakarta bij DHV heeft gewerkt ontmoeten. Deze man deed me denken. aan oom Guus. Tuapatinaja geweldig weer zien. zo leuk voor Jan en ook voor mij zoals hij zijn verhalen vertelde over zijn gezin en natuurlijk vroeg hij ook. naar Annemarie en de kinderen van Jan en Annemarie. Het was een hele gezellige middag met Ron van Kerkvoorde, na afscheid genomen te hebben was het weer een leuke dag voor bij. Na wat tik werk gedaan te hebben kwamen Het Jonge stel, die we een dag eerder hadden leren kennen.

Zij hadden erge last van maag krampen, Gelukkig had Toean Jan zijn apotheek bij zich en hun daarmee van dienst was, wat ook goed hielp. Wij zelf hoefde geen beroep te doen op Toean Jan Greidanis HAHA. Na nog gezellig bij geklets te hebben en nadat Toean Jan hun weer van de nodige info voorzien had gingen wij maar weer eens op zoek naar een warong om te makan. Luitjes mijn Toean Jan Kraaij Is wel een van de beste Blandanese gids uit NEDERLAND hoor Jammer voor jullie hij is niet te betalen misschien met Luwak koffie of met Durian maar geef je weinig kans soeda nja.

16 september 2013 - Yogjakarta en Malang

Ik dacht adu tuan basar Jan (mijnheer Vip) hotel kelihatan di luar tidak besar. Nadat wij ons aangemeld hadden konden wij onze ogen niet geloven, zo mooi dit hotel van binnen is, een boetiek hotel & Romantic Carden Restaurant. Geweldig mooie entree met koloniale meubels, open eetzaal met zicht op mooie tuin en zicht op het zwembad. Dit alles met prachtig mooi hout snijwerk van tjati hout, was echt erg mooi. Mij was onderweg hier heen opgevallen dat het verkeer zeker een stuk minder was als Jakarta en de stad zelf ook erg schoon was. De eerste dag rond gekeken in en om het hotel, ik wou wat kretek halen, toean Jan kepalamatjan zei ga het nu maar eens zelf proberen, ik twijfelde maar ben toch gegaan bij een verkoper aangekomen vroeg ik om kretek Sampoera met filter hij wees het mij aan ik pakte het een pakje tussen de acht pakjes, laat ik nou net het pak je pakken waar al wat sigaretten eruit waren. ik dacht wat een kontol, hij moest lachen Jan had me later verteld dat ze ook losse sigaretten verkochten. Ik gaf hem 50.000 roepia’s en had al op de pakjes gekeken wat ze kosten. maar ze rekenden wat extra omdat ze zien dat wij blanda's zijn Ik kreeg geld terug, en gaf het aan hem, pakte nog een pakje. Hij zei Lo toean Kurang duwit te weinig geld dus dat wist ik nog wel. ik moest erg lachen, hij zal wel gedacht hebben die nep indo.

2e dag in Yogjakarta - Borobudur en Mendut Bodistiche tempel

We werden er door onze chauffeur heen gebracht en dicht bij de ingang afgezet. toen we het park binnen kwamen hadden we al gelijk een mooi uitzicht op de BOROBUDUR we begonnen gelijk met foto’s te maken en natuurlijk het gele balletje van Liam en Jayden op de foto. Onderweg naar de Borobudur werden we al erg lastig gevallen door verkopers, Jan die had me al een tip gegeven gewoon door te lopen. daar had ik moeite mee, ze hadden zo leuk spul, maar we liepen door, bij de tempel gekomen zag ik er tegen op om naar boven te klimmen, was best wel stijl en hoge treden voor mij. Voorstel van Jan om bij elk platform een rondje te lopen dat was zeker een goed voorstel, dat hebben we ook gedaan, wat een uitzicht. Toen we boven kwamen, was ik blij dat ik het toch gedaan heb, dit had ik niet willen missen. na nog wat rond om boven gekeken te hebben zijn we naar beneden gegaan en ja hoor, daar kwamen de verkopers weer aan, nu had Jan iets gezien wat ie wel wou hebben, voor dat hij het wist had hij 8 verkopers om zich heen, Ik moest mega lachen, hij ging afdingen ik stond op een afstand te filmen, geweldig hoe hij stond af te dingen. Ook ik ging onderhandelen en ook dat lukte wel goed.

We liepen verder, zei Jan in een keer, Je had toch een wens om op een Olifant te rijden? Ik dacht op jou rug zeker, kijk daar dan zei Toean Jan 3 grote olifanten, geweldig. Dus weer een droom die werkelijk werd, Jan wou er zelf niet op en heeft gefilmd.

Toean Jan heeft me bijna elke dag verrast, ongelofelijk wat ik nu gezien heb en mee gemaakt heb hier in Indonesië. Daarna zijn we naar de MENDUT TEMPEL gebracht. Dat is een mooi boeddhistische tempel, daar dacht ik aan me nicht Monique en haar gezin, die het boeddhisme hebben aangenomen. Na hier ook weer een foto met het gele balletje gemaakt te hebben, zijn wij weer naar het hotel gegaan. Daar hebben zoals elke dag nog even geëvalueerd over onze bevindingen en ons klaar gemaakt voor de reis naar MELANG. Deze zou ongeveer 8 uur duren, maar duurde 12 uur, veel onder weg gezien. Toen we in Malang binnen kwamen, was het zo mega druk, het verkeer zat helemaal vast. Bij het hotel Kentanegara aangekomen. Toean Jan wist niet wat ons te wachten stond, zo mooi en luxe had hij niet verwacht. Na onze Wi-Fi geregeld te hebben, wat niet helemaal lukte, hebben we hier een melding van gemaakt. Tijdens onze afwezigheid, hebben ze dat in orde gemaakt.

2e dag wat rond gekeken in Malang, wat we te voet hebben gedaan. We zijn in een katholieke kerk geweest, zag er mooi uit, minder beeldjes als bij ons, maar prachtige schilderijen. Daarna zijn we nog in een winkel van Sarina geweest, daar had ze het personeel goed voor elkaar, maar ook hier stond Sarinah met een h aan het eind. We zouden niet terug gaan lopen, maar met 2 betjahs gaan, Jan zei wie wint die betaalt, ik had eerste keus. Ik wilde natuurlijk de snelste fietser hebben en voor dat ik het wist was hij al weg. Kromo had al een aardige voorsprong opgebouwd en hij stopte even, wel gaaf door het drukke verkeer heen. Na ongeveer 10 min fietsen kwamen we bij het hotel aan, wij waren iets eerder als toean Basar Jan. Ik moest betalen, een rib uit me lijf 30000 roepia’s, dat is € 2,10 daar zit de fooi ook bij in hahaha. Vanavond gaan we eerst uit eten en daarna naar een karaoke bar. Na ons verfrist te hebben zijn we op zoek gegaan naar een goed Restaurant.

We kwamen bij een mooi groot Indische restaurant terecht, wat ook bij ons hotel hoorde. Hier was live muziek aanwezig. Zangeres met toetsenist, die geweldig begeleide, zij zong erg mooi. Na wat nummers gehoord te hebben en wij wat besteld hadden, vroeg zij of er iemand was die eventueel wou zingen, Jan zei gelijk jij jo, je zou zingen. Ik zei Toean Jan ik heb al gezongen. Maar toen zat jij op je kamer. In Jakarta in hotel Mercure heb ik een nummer gezongen voor Boy, Tears on Heaven. Maar ik stond op en vroeg of ze Hello konden spelen, dit ook voor mijn neef Ben, aan wie ik vaak dacht. Ik hoopte ook Jan nu eens te verrassen, hij had al zoveel voor mij gedaan.

Zong eerst: Hello, Stuck on you en Endles love met zangeres.

Jan vertelde mij dat het publiek echt stond te klappen. Ik had zelf alleen oog voor toean Basar Jan, want dit was mijn bescheiden bedankje voor hem van mij. Toean Jan had niet verwacht dat ik zo kon zingen, dat ik kon njottjot dat wist hij. Na het eten zijn we nog naar een Karaoke studio geweest, dat was wel gaaf. Jan was de filmproducer en technicus achter de knoppen en ik zong.

Ik begon natuurlijk met hello, stil, pleas releas me en nog vele andere nummers en ik eindigde met you got a frend. daarna gingen we naar ons hotel terug om even een Baco te drinken en te gaan Tidur (slapen)

22 september 2013 - 2 daagse trip van Malang via de Bromo naar Surabaya

Naar de watervallen bij Madakaripura. We wisten niet wat ons te wachten stond. Daar aangekomen met onze eigen chauffeur. Er stond al een gids te wachten, om ons naar de waterval te begeleiden. Door de Rimboe en door het water heen, oppassen voor de grote en scherpe stenen en hij hielp mij waar het nodig was. Zonder hem was het niet gelukt. Al bij het begin van onze trip hoorde wij dierengeluiden, heel bijzonder. Na het water, moesten wij ook langs rotsen klimmen, dat was best erg zwaar, maar ook hier werd ik goed geholpen door onze gids. Nadat wij wat geklommen hadden, kwamen we bijna bij het mooiste gedeelte, de eerste kleine watervallen waar we dwars door heen liepen, dit was zo gaaf. Toean Jan liep voor ons uit om te fotograferen. Na toch wat halsbrekende toeren, waren we op de plek waar 4 watervallen (waarvan één grote) bij elkaar kwamen. Zo mooi en wat een hoogte. Wonderbaarlijk weer al de geluiden, van de dieren, erg veel Tjankriks en tukans. Nadat wij een poos gefilmd en foto's gemaakt te hebben, moesten wij weer dezelfde weg terug, daar zag ik wel tegen op, smalle paden en grote, diepe afgronden waar we langs liepen, zonder omheining. Maar met een peptalk van Toean Basar Jan en hulp van onze jonge gids Adie Supadie is het gelukt om bij de auto te komen, drijfnat dat we waren, maar dit had ik zeker niet willen missen. Ik zit nu bij de bar van ons zwembad te tikken, voel ik iets aan mijn Kakkie knabbelen, het blijkt een salamander te zijn, schrok wel even

Bromo zon's opgang bekijken. Met een Jeep door de Savannah gereden. En met paard door de Savannah. We werden door een jeep opgehaald bij het hotel. Na ongeveer 1 uur rijden kwamen we bij Bromo vulkaan aan en werden zover mogelijk naar boven gebracht. Het was nog een aardige klim en erg steil. Toean Jan stelde voor dat ik achter op de motor naar boven ging. Dat leek mij een goed plan. Toean Jan ging zelf klimmend naar boven toe, pertjaja hoor die toean. Kort na mij kwam hij boven, ik dacht zo snel, zeker gekontjeng. achter een auto (gelift achter een auto). We dachten dat we vroeg waren, het was rond 3 uur in de ochtend. Toean Besar Jan baande zich een weg door de menigte op het platform, dit voor Oom Jeffrey zoals hij me altijd noemt. Ik had echt een Vip plek vooraan, geweldig. Toean Jan en onze chauffeur stonden een paar rijen achter mij. Het was er erg druk zo vroeg. Na iets meer dan een uur kwamen het eerste zonlicht te voorschijn, gejuich door iedereen. Zag er ook mooi zo boven die berg. Toean Jan zei oom kijk eens rechts net boven een krater, kwam een wolk uit de krater die later als een witte ring om de die krater naar beneden zakte, zo mooi. Langzaam kwam de zon achter de bergen tevoorschijn, zo'n mooie gloed. En toen kwam het allermooiste, binnen enkele minuten zag je de zon naar boven komen. Dit fenomeen schijnt maar op enkele plekken ter wereld voor te komen. lo even tussen door.

ADU LO LUITJES VINDEN JULLIE DAT IK HET INDO STENO AL ONDER DE KNIE HEB? Lijkt veel tik fouten, maar tikt sneller en jullie begrijpen het toch. Pertjaja heet deze stijl. Nadat de zon zo snel op kwam begon iedereen te juichen en te klappen, wat een prachtig schouwspel was dit. Ik kreeg nog een beetje mot met een Javaan, hij stond door maar tegen mij aan te duwen, om foto's te maken. Hij had het ook koud en trilde tegen mij aan.

Ik duwde hem weg en zei suda nja ik kaplok jou, (nog even en ik geef je een lel) dat begreep hij gelijk, was ook snel weg bij mijn VIP plekje hahaha.

22 september 2013 - Afscheid van Surabaya, aankomst 8 dagen Bali

Eén overnachting in Surabaya, door gesprekken met toean Jan ben ik wat meer te weten gekomen van de geschiedenis van vroeger. Nu begrijp ik waarom mij vader zo streng was, zoals de meesten die toen door Soekarno het land uitgezet werden. Ik heb op een hele leuke wijze, door met veel jonge Javanen in gesprek te komen, veel lol gehad. Zo dacht ik later, misschien heeft mijn pa ook wel veel lol gehad met zijn vrienden. Gelukkig is dat gefilmd. Nadat iedereen mij een hand had gegeven, was voor mij het moment gekomen om met een goed gevoel Surabaya en ook JAVA te verlaten. Ben zo blij dat ik toch naar Surabaya ben gegaan. Dit had ik op het laatst doorgegeven aan toean Jan, MIJN VRIEND, MIJN GIDS, MIJN ALLES. Ik ben hem erg dankbaar, dat hij met mij, mijn droomreis heeft waar gemaakt.

We gaan 8 dagen naar Bali, na 3 weken Java waar we een druk schema hadden wat ik zeker allemaal niet had willen missen, echt genieten en mengabil mudah (rustig aandoen) Dat betekent kortere verslagen in indo steno style, lijkt veel schrijf fouten maar tikt sneller, maar ja Kurang letters. Onze dagen vliegen voorbij, toch ook weer heerlijk om naar huis te gaan en iedereen die ik toch best erg gemist heb weer te zien..

Jadi laporan akan kurang begitu suda (dus verslagen gaan korter worden)

29 september 2013 - Sanur - Onze belevenissen op Bali

Dag van aankomst de omgeving verkent en gelijk een kleine warong gevonden waar we regelmatig lekker ging eten en waar zo voor ons ook tjendol maakt 2e dag werd een excursie dag die toean Jan zelf had samen gesteld en wij de chauffeur voor 2 dagen hadden in gehuurd. Per toeval waren we op een gunstig moment op Bali bij het plaatsje Sanur waar dinsdag het 4 daagse festival begon.

Na wat opgefrist te hebben, hebben we een taxi genomen om naar het Sanur festival te gaan. Gelukkig had ik mijn video camera mee, wat was de opening van het festival gaaf om te zien, zeker voor mij toen het Balinese dans gebeuren begon ben ik langs de VIP’s te lopen en stond ik naast de mensen van de Balinese TV op gegeven moment kreeg ik een tip dat ik naar het podium mocht. Met mijn tv collega's stond ik voor ik het wist bijna op het podium geweldig, om van zo dicht bij die dans te mogen zien en filmen' daarna kam een van de bekendste zangeres van Indonesië zingen, die kon ik bijna aanraken zo dicht bij zat ik.

Na genoeg gezien te hebben gingen we opzoek naar een warong (eet tentje). die we ook vonden een gezellig eet tentje waar een vrouwtje met 2 gezellig meiden werkte, en waar ik ook me eerste warme tjendol kreeg, daar zat van alles in zelfs kentang (aardappel gekookt) zo had ik het nog nooit gehad maar raakte er wel vol van. zie vroegen omdat ze het gezellig vonden of we de volgende dag wilden terug komen. Dat zouden we wel doen, maar toen we kwamen was alles al opgeruimd, ze waren net dicht. helaas hebben we ze niet meer gezien. Dit was een goed begin op Bali.

26 september - 1e dag dat we op excursie gingen

We begonnen bij en batik Fabriekje op Bali. hier zagen we hoe het batik gemaakt werd en in lagen werd aangebracht. Ook werd er gebruik gemaakt van verschillende lagen en stempels, was bijzonder om te zien hoeveel baden het nog kreeg voor he juiste resultaat er uit eindelijk uit kwam. En hoeveel werk er in zit voordat het helemaal met de hand klaar was. 2e was de Barong, een dans waar een leeuw en aap de hooftrol speelde geweldig mooi om te zien ook de kostumen's en kleding die er voor werden gebruikt was mooi om te zien. Zelf vonden wijde Balinese dans op de opening van het Sanur Festival vele malen mooier. Daarna hebben nog een sawa rijstvelden bekeken schitterend mooi om te zien, hoe ze dat hebben aangelegd. tempel bezichtigt met bijzonder mooie tuin Eompul tompro tempel, daar waar Soekarno zijn vakantie onderkomen had boven op twee kleine bergen waar tussen een geweldig mooie overdekte brug van berg naar berg was gebouwd, schitterend om te zien, de tuin was ook erg mooi onderhouden, zou niet graag de tuinman willen zijn die dat moest maaien zo stijl het daar is. Balinees hout snijwerk, hier werd alles met de hand gemaakt met beitels verschillende soorten gidsen echt vakman werk. daarna zijn we naar een koffie plantage geweest, waar we verschillende soorten koffie en thee hadden geproefd en Jan besloot om een koffie luwak te nemen die hier erg zeldzaam is en daardoor erg duur is waar Jan en zijn zoon erg gekop zijn. deze koffie wordt de bonen door een luwak, lijkt een beetje op een hond opgegeten. en dan wordt de ontlasting opgevangen en gedroogd daar wordt de koffie van gemaakt. Ik heb het geproefd vond het erg sterk en vies, drink zelf nooit koffie.

28 september - 2e excursie dag

Tanah Lot Ondergaande zon gekeken, bij deze tempel, helaas was er geen volle zon, maar toch wel mooi om te zien. Toean Jan heeft nog een paar mooie foto’s weten te maken. Toean Jan werd op de terug weg naar de ingang geïnterviewd door een paar school meisjes die Engels leerden, hij vroeg ze of ze wat wisten van de geschiedenis tussen Nederland en Indonesië, daar wisten ze niks van.

Sawaha Riesveld dat beschermt wordt door regering bij een restaurant gegeten met ene mooi uitzicht op de Sawa en natuurlijk een foto met gele balletje van Jayden en Liam. Als laatste tempel onder water dat was een van de weinig tempels die mooi in zee lag en als het vloed was gedeeltelijk onder water lag. De laatste dagen hebben we wat geschopt en rustig aan gedaan, en zijn we wat kleinere wandelingen gaan maken. We eindigde meestal bij onze favoriete warong, ook hier hebben we gisteren onze afscheid met een reistafel en tjendol die ze speciaal voor ons maakte afgesloten. Als dank hebben we nog wat geschenken uit Nederland gegeven waar onder een leuke flessenopener die zij erg leuk vonden. Hier sluiten onze laatste dagen op BALI af en vliegen over een paar uur naar Jakarta daar 1 overnachting en woensdag gaan we op een mooie wijze afscheid nemen van deze geweldige droomvakantie.

2 oktober 2013 - Laatste dag in Jakarta, afscheid van Indonesië

Jakarta laatste overnachting in een 4 sterren hotel Atlet Centiury Park. Dit hotel licht dicht bij een groot sport park, waar de Atletics Asian Cames is gehouden. Ook nu waren er vele nationale Indonesische sporters aanwezig in dit hotel. Bij aankomst eerst het hotel en de omgeving verkend, dit hotel bevat erg veel sport accommodaties zoals groot training zwembad, tennisbaan, fitness en cardio ruimte, volleybalveld. en de nodige ontspanningsruimtes, waar we regelmatig gebruik van maakten. We zijn gelijk een stuk gaan wandelen, het leek net of we in LA zaten met al die hoge mooie gebouwen die mooi verlicht waren. We zijn in twee shopping walls geweest mega groot en mooi, hier kwam je alleen de duurdere merken tegen Gucci, Salvador Dali, loui the vuton. We zijn nog even op zoek geweest naar een kabel voor de video camera die had ik in het eerste hotel vergeten, helaas niet gevonden. In de tweede shopping hall zijn we wat gaan makan Gado Gado compleet helaas de saté tai kutjing veel kippenvelletjes, da inak. Daarna zijn we naar het hotel gegaan, daar hebben we gewacht op toean Sajet, die onze privé chauffeur en tickets voor binnenlandse vluchten heeft geregeld, en spotgoedkoop. Mocht je ooit naar Indonesië op vakantie willen dan kunnen wij je vele tips en adressen geven om geld te besparen, Mooiste is Toean Basar Jan in te huren, maar die is onbetaalbaar.

Om nog een afzakkertje te nemen zijn we naar de lunchroom gegaan. voor dat ik ging tidur heb ik nog even met Janet en mijn twee tjoetoes, Gerard en Ellis geskypte. vandaag vroeg op, Toean Jan nog even heerlijk tidur. Zo nog even een heerlijk ontbijt, daarna even wandelen in het park dan om 14.30 uur verlaten we het Hotel. en gaan we naar het vliegveld om daar nog wat te schoppen en dan selamat makan pulan, naar huis. Na een geweldige vakantie en erg veel indrukken en emoties die ik te verwerken kreeg, kan terug kijken op een onvergetelijke vakantie, die denk ik niemand beter als Toean Jan Kraay voor mij heeft samen gesteld, mede door Toean Jan ben ik heel veel informatie rijker geworden en kon ik ook belangrijke gevoelens afsluiten, vooral naar mijn vader toe. Pa Ik ben zo blij dat ik naar Surabaya ben gegaan, hier is mij een hoop duidelijk geworden.

3 oktober 2013 - Kuala Lumpur, Maleisië - Onverwachte verlenging van onze reis

Naar huis. Na een geweldige vakantie en erg veel indrukken en emoties die ik te verwerken kreeg, kan terug kijken op een onvergetelijke vakantie, die denk ik niemand beter als Toean Jan Kraay voor mij heeft samengesteld, mede door Toean Jan ben ik heel veel informatie rijker geworden en kan ik ook belangrijke gevoelens afsluiten.

Na op Tijd vertrokken te zijn van Kuala Lumpur, en al bijna anderhalf uur onderweg na Nederland, kregen we een behoorlijke Turbulentie, zo hadden wij hem nog niet gehad. Na een kleine aardbeving de eerste dag op Bali kon dit er ook nog wel bij. Tijdens de turbulentie hoorde we toch een klap maar wisten niet wat er loos was' Kort daarna kregen we van de gezagvoerder te horen dat toen we die wolk in vlogen, en even niks zagen heeft ons en groot stuk ijs op precies de neus van de vliegtuig geraakt. Waar ook de weer radar zat en die dusdanig beschadigd, dat door vliegen niet verantwoord was. De gezagvoerder kreeg te horen uit te wijken naar Bangkok of Kuala Lumpur, het werd Kuala Lumpur, en met een overnachting, petje af voor KLM die alles geweldig geregeld had. Bij aankomst in Kuala Lumpur was het even rieboet, we kregen te horen dat we met de metro naar de andere kant van het vliegveld moesten en daar onze koffers moesten halen en er bussen klaar stonden, die ons oppikten., we wisten niet waar we heen gebracht werden, dachten een goedkoop hotel, maar het pakte anders uit, we kwamen in een 5 sterren hotel aan, wat van alle luxe voorzien was. ongelofelijk mooi.

Na heerlijk geslapen en ontbeten te hebben, kregen we te horen dat we vanavond om18.50 uur met KLM naar Amsterdam vliegen, waarschijnlijk met dezelfde Crew, waar een stewardess bij zat die spreken op Karin leek een nicht van mij die ook stewardess bij KLM is. zij Kon die naam van mijn nicht wel. even genieten van al dat luxe nog en een diner buffet. Rond 18.00 uur Stonden we met onze koffers beneden bij de lobby om te horen Hoe onze terug reis verder geregeld was. Er was vervoer onder weg, die waren er pas rond 20.00 uur. Toean Jan en ik pakte onze bagage en liepen op de eerst bus af voor ik het wist zaten onze koffers er al in we zijn achter in de bus gaan zitten daar hadden we de meeste ruimte. Na een uur rijden kwamen we op Kuala Lumpur Airport aan.

Als een speer naar de incheckbalie, Toean Basar Jan wist de weg wel Kretek jef stievelde er achteraan. Bij de balie aangekomen waren er zo'n kleine 25 man voor ons, het duurde bijna anderhalf uur voor wij aan de beurt waren. alles werd op nieuw gecontroleerd. eindelijk waren wij aan de beurt. Er was dus bij ons iets niet in orde, bleek dat onze tickets niet over waren geboekt, dus mochten we al onze bagage weer op de kar gooien, om zo aan de kant te staan tot we werden opgeroepen, onder tussen stonden er minsten 300 man al in de rij voor die vlucht. Gelukkig na een kleine half uur werd Jan opgehaald door die mooie grond stewardess en konden we als nog inchecken. In het vliegtuig aan gekomen waren verscheidene passagiers en bemanning waren blij voor ons dat we het toch nog gered hadden. Na een rustige vlucht en minsten een uur vertraging konden we eindelijk onze vrouwen op Schiphol in onze armen sluiten. en met een grote ervaring en erg veel indrukken, die ik mede door Toean Jan heb gekregen,

Dank Ik vooral hem en zijn vrouw en gezin en ook zijn kleinkinderen, die hem allemaal een maand hebben moeten missen, Jullie allen bedankt, (Memeluk) Allemaal. Heeft even geduurd maar we zijn Thuis en kunnen ons gezin weer in ons armen sluiten.

Groetjes,

Liefs Toean Basar Jan en Jeffrey Kretek.

Klik op een foto voor een uitvergroting